życzliwość w pracy - obrazek

Życzliwość w pracy

Jak życzliwość wpływa na budowanie relacji i podwajanie wyników.

Większość zawodów opiera się na współpracy z innymi ludźmi. Szczególnie dotyczy to pracy w szeroko pojętym biznesie. Zespoły zadaniowe, tworzenie projektów, a nawet dzielenie pokoju z osobami z tego samego działu wiąże się z budowaniem relacji z innymi. Jedne relacje będą bardziej zażyłe, inne mniej – taka jest ich naturalna dynamika. Nie da się od nich uciec, w każdym momencie życia będą nam one towarzyszyły. Nawet gdy jesteśmy samotnikami to myślimy o innych lub chodzimy do sklepu i nawiązujemy interakcje z różnymi osobami. Dobre relacje, czyli takie, które budowane są na szacunku i życzliwości skutkują lepszym dobrostanem psycho-społecznym, fizycznym oraz bardziej satysfakcjonującymi relacjami. Ma to zastosowanie zarówno w życiu prywatnym jak i zawodowym. Jeśli chodzi o to drugie, to życzliwość może stać się prostym w użyciu narzędziem za pomocą którego Twój zespół będzie lepiej pracował i osiągał lepsze wyniki. Badania pokazują, że pracownicy, którzy okazują życzliwość są dwa razy częściej wybierani jako liderzy, mają o 13% lepsze wyniki, a inni pracownicy chcą dzielić się z nimi informacjami o 59% częściej (co ma istotne implikacje praktyczne, o których możesz przeczytać tutaj)! To całkiem niezły wynik, jak na to, że został osiągnięty tylko za pomocą uśmiechania się, wspierania i okazywania serdeczności. Nie potrzeba wiele, by wzmocnić swój zespół, a tym samym osiągane przez niego wyniki. Warto na tę sprawę spojrzeć również poprzez sytuację kontrastową. Badania pokazały, że atmosfera opierająca się na braku życzliwości w zespole skutkuje częstszymi zmianami pracowników (zwolnieniami i zatrudnianiem nowych), absencją w pracy, brakiem zaangażowania, podejmowaniem złych decyzji oraz pogorszeniem się zdrowia psychicznego i fizycznego pracowników. Tak więc, niezależnie od tego czy bardziej zwracasz uwagę na zyski (co daje stosowanie życzliwości), czy też na brak straty (co może się stać, gdy w zespole będzie panowała nieżyczliwa atmosfera) oczywistym wyborem będzie wprowadzenie życzliwości do repertuaru swoich narzędzi zarówno na polu zawodowym jak i prywatnym. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.